Sagan om Smarta Sara och Fräsiga Frasse

Varför förmånsbil alltid lönar sig

Smarta Sara och Fräsiga Frasse ska skaffa varsin bil. Sara vill ha den lösning som ger henne mest bil för pengarna. Frasse, däremot, vill ha en bil som speglar hans personlighet. 

Sara och Frasse har dessutom samma jobb – med samma förmåner. Inklusive förmånsbil. Det tycker Sara verkar intressant.

Men inte Frasse.

Sara väljer förmånsbil, Frasse väljer att äga sin bil själv. Hur skiljer sig deras privata kostnader åt? Vi utgår från att deras bilar kostar exakt lika mycket. För enkelhetens skull utesluter vi kostnader för drivmedel, vägtullar och förbrukningsmaterial.

Ta kontakt med återförsäljare

Sara tar kontakt med Bavaria, den återförsäljare som arbetsgivaren tecknat avtal med. Här kan hon välja en välutrustad BMW inom ramen för vad deras bilpolicy säger – i Saras fall 7,5 prisbasbelopp.

Det där är som sagt ingenting för Frasse. Han vill ha en tvåsitsig, slimmad sak med V8-motor och låg tyngdpunkt. Det ingår tyvärr inte i erbjudandet om förmånsbil. Om han däremot hostar upp 336 000 riksdaler (exakt 7,5 prisbasbelopp) ur egen ficka kan han lägga vantarna på en hyfsad sportbil. Med två säten.

Finansiering

Vilken tur att Frasses återförsäljare kan förmedla med förmånligt billån! Frasse måste förvisso lägga ut 20 % själv, men 80 % av köpeskillingen får han låna till 3,95% ränta.

Sara äger inte sin bil och har följaktligen inget lån, vilket innebär att hon betalar 0 kronor i ränta.

Frasse: 10 618 kronor/år.  Sara: 0 kronor/år.

Skatter

Frasse får betala fordonsskatt. Sara, däremot, har redan fordonsskatten inkluderad i bilens förmånsvärde. Eftersom hon har en laddhybrid får hon 40 procent nedsättning av förmånsvärdet.

Frasse: 2 000 kr/år. Sara: 35 700 kr/år.

Försäkring

Frasse vill förstås försäkra sitt älskade vrålåk. Saras bil är försäkrad via arbetsgivarens avtal med Bavaria.

Frasse: 4 000 kr/år. Sara: 0 kr/år.

Reparationer, service, däck & besiktning

Frasse behöver betala för att serva, reparera, byta däck på och, efter tre år, även besikta bilen. Sara har, återigen, allt detta täckt via arbetsgivarens avtal om förmånsbil.

Frasse: 7 500 kr/år. Sara: 0 kr/år.

Värdeminskning

Efter tre år har Frasse, och inte minst hans gravida fru, tröttnat på en bil med bara två säten. Han behöver helt enkelt sälja den för att ha råd med en ny. Tyvärr har vrålåket tappat 50 % i värde.

Sara äger inte sin bil – hon slipper bry sig om en värdeminskning. Däremot får hon en ny bil inom ramen för arbetsgivarens avtal.

Frasse: 56 000 kr/år. Sara: 0 kr/år.

Slutet gott, allting gott?

– Varför ser du så moloken ut? frågar Sara när hon träffar Frasse i lunchmatsalen.

Frasse berättar att han måste sälja sin älskade bil, den med låg tyngdpunkt och två säten, för hälften av vad han köpte den för. Med räntekostnader och värdeförluster inräknat blev det en dyr affär i slutändan.

– Har du nån som helst koll på vår bilpolicy? frågar Sara strängt.

Frasse ser ut som ett frågetecken. Sara förklarar, och då skiner han upp. Samma eftermiddag tar han kontakt med Bavaria som vägleder honom till en splitter ny BMW. Den har till och med fem säten!

Slutnota 

Frasse: 79 618 kr/år.  Sara: 35 700 kr/år

Läs nästa artikel

Trend: Allt fler väljer en mer ”medveten” prestigebil

Läs nästa: Trend: Allt fler väljer en mer ”medveten” prestigebil